مشاوره آنلاین
دعاوی موجر و مستاجر ملکی

همه‌چیز درباره حکم تخلیه مستاجر توسط مالک در دوران کرونا

حکم تخلیه مستاجر در دوران کرونا

حکم تخلیه مستاجر توسط مالک در دوران کرونا یکی از مهم‌ترین دعاوی حقوقی ملکی است که این روزها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است. با وقوع پاندمی کرونا در سراسر جهان بسیاری از کسب‌وکارها به‌طور کامل تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده است. در پی تعطیلی و ایجاد اختلال در کسب و کارها شرایط اقتصادی مردم خراب و در نتیجه، پرداخت اجاره‌های سنگین برای افراد دشوار شد. ستاد مقابله با کرونا برای جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس و همچنین کاهش فشارهای اقتصادی، شرایطی را اعلام کرد که مانع از ضایع‌شدن حق و حقوق افراد شود‌.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با حکم تخلیه ملک در زمان کرونا صحبت کنیم. توجه به نکات بیان‌شده در این مقاله به تمامی مستاجران توصیه می‌شود.

شرایط دریافت حکم تخلیه منزل در ایام کرونا چه تغییری کرده است؟

حکم تخلیه مستاجر

بنا بر دستورات ستاد ملکی کرونا مستاجر می‌تواند به مدت سه ماه پس از اتمام قرارداد، ملک را تخلیه نکند. البته قانون‌گذاران برای جلوگیری از ضایع‌شدن حق و حقوق مالکان نیز راهی اندیشیده‌اند. برای صدور حکم تخلیه منزل در زمان کرونا برخی شرایط ضروری اعلام شد. این شرایط عبارتند از:

ازدواج فرزند پسر صاحب‌خانه

یکی از شرایط دریافت حکم تخلیه در ایام کرونا ارائه مدارک مبنی بر ازدواج پسر صاحب‌خانه و نداشتن ملک برای سکونت می‌باشد. چنانچه صاحب‌خانه بتواند ادعای خود را اثبات کند، مستاجر موظف به تخلیه ملک خواهد شد.

مخالفت مستاجر با افزایش اجاره‌بها

در زمان کرونا برای جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی جلساتی برگزار شد. در نتیجه این جلسات تصمیم گرفته شد سقفی برای افزایش اجاره‌‌ها در نظر گرفته شود تا مالک نتواند اجاره‌ها را بیش از اندازه افزایش دهد. اگر مستاجر با افزایش اجاره‌بها مخالفت کند، مالک می‌تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه منزل در ایام کرونا اقدام کند.

ضایع‌شدن حق و حقوق مالک

در پی عقد قرارداد‌های ملکی یک سری تعهدات برای دو طرف قرارداد ایجاد می‌شود. اگر مالک بتواند اثبات کند که مستاجر به تعهدات خود عمل نمی‌کند و این اقدام موجب ضایع‌شدن حقوق مالک می‌شود، می‌تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام نماید.

فروش در زمان اجاره ملک

اگر مالک قبل از اتمام قرارداد عقدشده میان خود و مستاجر نسبت به فروش ملک اقدام کند، مستاجر باید ملک را تخلیه کند. در چنین شرایطی مستاجر موظف است تا نهایت دو ماه پس از انتقال سند رسمی، خانه را به مالک تحویل دهد. توجه داشته باشید اگر فروش ملک به صورت قراردادی و غیررسمی صورت پذیرد، مالک نمی‌تواند حکم تخلیه منزل را دریافت نماید.

مشاوره حقوقی

اگر درگیر یکی از دعاوی‌ ملکی حقوقی هستید و تصور می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید در حل پرونده مدنظر موفق شوید، از وکلای مجموعه ملکی ثبتی کمک بگیرید. برای رزرو وقت یا مشاوره رایگان کلیک کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *