مشاوره آنلاین
دعاوی موجر و مستاجر ملکی

آیا فروش خانه اجاره داده شده قانونی است؟

اثبات مالکیت

فروش خانه اجاره داده شده یکی از اقداماتی است که ممکن است توسط هر مالکی صورت گیرد. از نظر قانونی مالک این حق را دارد که هر وقت بخواهد ملک خود را بفروشد. با اینکه این عمل کاملا قانونی است، اما گاهی موجب دعاوی و اختلافات فراوانی میان طرفین می‌شود. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا احتمال بروز این دسته اختلافات را کاهش دهید و در صورت مشاهده هرگونه اختلاف ملکی حقوقی بدانید چه عاقبتی در انتظار شما است.

قبل از اینکه به بحث در رابطه با خرید و فروش خانه اجاره داده شده بپردازیم خوب است به یک نکته توجه جدی داشته باشید: اگر مالکی هستید که قصد دارید ملک اجاره‌داده‌شده‌تان را بفروشید، حتما این موضوع را با خریدار یا صاحب جدید ملک در میان بگذارید. چراکه اگر شما این موضوع را با فرد خریدار در میان نگذارید، این امکان وجود دارد که به‌راحتی قرارداد عقدشده را فسخ کند.

پس از فروش ملک اجاره داده شده عاقبت مستاجر چیست؟

یکی از نگرانی‌های مستاجران این است که پس از فروش ملک اجاره شده تکلیف آن‌ها چیست؟ آیا قرارداد آن‌ها باطل می‌شود؟ یا می‌توانند همچون قبل به زندگی خود در ملکی که اجاره کرده‌اند سکونت ورزند؟ طبق قانون و مقررات هنگامی که فردی ملکی را اجاره می‌کند، می‌تواند تا پایان زمان اتمام قرارداد خود به زندگی در خانه اجاره‌کرده بپردازد. بنابراین خرید و فروش ملک توسط مالک هیچ اختلال و تغییری در شرایط سکونت فرد ایجاد نمی‌کند.

تنها نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که پس از انتقال سند باید قرارداد جدیدی میان مالک جدید و مستاجر عقد شود. البته اگر در قرارداد ذکر شده باشد که در صورت فروش ملک قرارداد فسخ می‌شود، شرایط کاملا متفاوت است. در این صورت فرد مستاجر موظف است خانه را تخلیه کند. گاهی نیز مالک و مستاجر با یکدیگر به توافق می‌رسند که قرارداد وضع‌شده را پیش از موعد باطل کنند.

فروش ملک با مستاجر

 پس از فروش خانه اجاره داده شده تکلیف قرارداد چیست؟

همان‌گونه که قبل‌تر نیز بیان کردیم هنگامی که منزل به فروش می‌رسد، پس از اقدامات لازم برای انتقال سند، درصورتی‌که فرد نخواهد خانه را تخلیه کند، باید قرارداد جدیدی میان مالک جدید ملک اجاره‌ای و مستاجر نوشته شود. این امکان نیز فراهم است که پشت اجاره‌نامه یا قرارداد قبلی ذکر شود که این قرارداد با تمامی موارد و مفاد ذکرشده به مالک جدید اختصاص یافته است. برای این اقدام به حضور دو شاهد، فروشنده، خریدار و فرد مستاجر نیاز است.

آیا مستاجر می‌تواند به‌دلیل تخلیه قبل از موعد قرارداد، از موجر خسارت طلب کند؟

یکی از مواردی که در رابطه با فروش خانه اجاره داده شده در رابطه با فسخ قرارداد وجود دارد، مربوط به پرداخت خسارت است. قبل‌تر گفتیم مالک و مستاجر می‌توانند بر سر فسخ قرارداد به توافق برسند‌. مستاجر در چنین شرایطی می‌تواند از موجر در قبال فسخ اجاره‌نامه طلب خسارت کند.

پس از خرید ملک اجاره داده شده تکلیف اجاره چیست؟

پس از خرید ملک اجاره داده شده توسط مالک جدید مقدار اجاره هیچ تغییری نخواهد کرد؛ به عنوان مثال اگر شما قبل‌تر ماهانه دو میلیون تومان به عنوان اجاره می‌پرداخته‌اید تا پایان زمان قرارداد نیز باید همان مقدار را بپردازید. بعد از پایان موعد قرارداد مالک جدید موظف است ودیعه مستاجر را به طور تمام‌وکمال به او پرداخت نماید.
گاهی ممکن است یک فرد اجاره ماه‌های آینده‌اش را از پیش بپردازد. اگر خانه‌ اجاره‌شده فروخته شود، مالک جدید نمی‌تواند اجاره پرداخته‌شده را از مالک قبلی یا حتی از مستاجر درخواست کند. او تنها می‌تواند قبل از عقد قرارداد خرید خانه با مالک بر سر این موضوع به توافق برسد. مثلا مقدار اجاره دریافتی توسط مالک قبل را از مقدار کل پرداختی کمک کند.

بهتر است در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی با یک وکیل خبره مشورت کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. برای مشاوره رایگان و تماس با کارشناسان می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *