مشاوره آنلاین
دسته بندی نشده

بررسی عقد بیع (خرید و فروش) از نظر حقوقی

در یک جامعه روزانه هزاران عمل و واقعه ی حقوقی رخ می دهد. افراد یک جامعه برای پیشبرد زندگی روزمره خود به این اعمال و وقایع حقوقی نیاز دارند. این اعمال و وقایع گاها به صورت احکام قانونی اتفاق می‌افتد و گاهی بدون آنکه بدانیم در زندگی روزمره آنها را رقم می زنیم. از جمله این اعمال و وقایع حقوقی می توان به اجاره، نکاح، طلاق و یا انواع اقسام مسئولیت های مدنی و کیفری اشاره کرد.
یکی از این اعمال حقوقی که ما در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم عمل بیع یا به زبان ساده تر خرید و فروش است. در این مقاله تیم وکلای ملکی ثبتی سعی دارد شما مخاطبان را هر چه بیشتر با این عمل حقوقی و مسائل و مشکلات مختلفی که ممکن است برای شما عزیزان در هنگام این عمل حقوقی رخ دهد آشنا کند.

تعریف عقد بیع

بیع از نظر لغوی به معنای داد و ستد یا خرید و فروش است. بر طبق قانون مدنی ماده ۳۳۸ آن، بیع یعنی تملیک عین به عوض معلوم. بیع از جمله عقود معین است یعنی نام، آثار و بقیه مسائل مهم در قانون مدنی ذکر شده است. از آنجا که بیع یکی از مهم‌ترین عقودی است که افراد یک جامعه به طور روزمره با آن سر و کار دارند قانون مدنی احکام زیادی را برای آن مشخص کرده است. بیع همچنین از عقود لازم است به این معنی که پس از منعقد شدن ان ممکن نیست بشود آن را فسخ کرد مگر با اراده دو طرف یا خیارات قانونی مانند خیار شرط یا خیار غبن.
ارکان بیع

هر عمل حقوقی از جمله بیع دارای ارکانی است که برای صحت ان عمل حقوقی آن ارکان باید به طور کامل وجود داشته باشند. باهم ارکان عقد بیع را بررسی خواهیم کرد.
ایجاب و قبول: اولین رکن عقد بیع ایجاب و قبول است. ایجاب و قبول یعنی پیشنهاد و پذیرش از سوی طرفین معامله که نمایانگر قصد و اراده طرفین است. بر طبق ماده ۳۴۰ قانون مدنی ایجاب و قبول باید قاطع و روشن باشند.

ماده ۳۴۰ قانون مدنی: در ایجاب و قبول الفاظ و عبارات باید صریح در معنی بیع باشد.

پس نخستین رکن عقد بیع ایجاب و قبول است که به معنی وجود پیشنهاد برای داد و ستد و قبول آن پیشنهاد است.
خریدار و فروشنده
رکن بعدی عقد بیع وجود یک خریدار و یک فروشنده است که به خریدار مشتری و به فروشنده بایع نیز گفته می شود. هم خریدار و هم فروشنده باید شرایط اساسی صحت معامله در ماده ۱۹۰ قانون مدنی گفته شده است را رعایت کنند از جمله این شرایط می‌توان به وجود قصد و رضا، اهلیت طرفین و غیره اشاره کرد.
مال مورد معامله
رکن بعدی مال فروخته شده است که به اصطلاح به ان مبیع نیز گفته می شود.
بهای پرداخت شده
رکن بعدی عقد بیع بهای پرداخت شده برای مورد معامله است که به آن ثمن معامله نیز گفته می شود.

مواد قانونی مرتبط با بیع

در قانون مدنی از ماده ۳۳۸ تا ۳۹۵ به عقد بیع و احکام مرتبط به آن پرداخته شده است.

مسائل و مشکلات مرتبط به عقد بیع

در انجام هر عمل یا واقعه ی حقوقی این امکان وجود دارد که ما با یک سری مسائل و مشکلات روبرو شویم. عقد بیع نیز از این قاعده مستثنا نیست. عدم پرداخت ثمن، عدم تحویل مبیع، عدم تنظیم اسناد رسمی در معاملات ملکی، عدم اهلیت طرفین معامله، عدم وجود قصد و رضا، اکراه طرفین معامله و همچنین خیارات فسخ عقد بیع از سری مسائل و مشکلات حقوقی هستند که امکان دارد در حین انعقاد عقد بیع پدید آیند. به عنوان مثال عدم اهلیت طرفین معامله مانند شرایطی که یکی از طرفین معامله دچار جنون یا حجر باشد می تواند در موقعیت های مختلف عقد بیع موجب ابطال یا عدم نفوذ عقد بیع شود .همچنین در حین انعقاد عقد بیع باید خیارات مختلف مانند خیار شرط، خیار غبن،خیار تعذر تسلیم،خیار عیب و غیره که امکان دارد بتواند باعث فسخ عقد بیع در آینده شوند بررسی شود. گروه حقوقی ملکی ثبتی با سابقه درخشان در زمینه رسیدگی به پرونده های ملکی می تواند با تخصصی که ثمره سالیان متوالی فعالیت در این حوزه میباشد یاریگر شما در طرح و پیگیری دعاوی مختلف مرتبط با این حوزه باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *