مشاوره آنلاین
ملکی

الزام به ایفای تعهد چیست؟

الزام به ایفای تعهد

 الزام به ایفای تعهد یک ضمانت اجرا است. در قراردادها و توافقاتی که فی‌مابین افراد مختلف تنظیم میشود طرفین متعهد می‌شوند که به توافقات و تعهدات خودشان عمل نمایند. در خیلی از موارد شخص متعهد به تعهداتش عمل نمیکند. به‌عنوان مثال شخصی با انعقاد مبایعه نامه‌ای اقدام به فروش ملک خود کرده و تاریخی را برای  حضور در دفترخانه اسناد رسمی و تنظیم سند اعلام در مبایعه نامه قید نموده اند. ولی فروشنده در تاریخ موردنظر برای انتقال سند ملک حاضر نمیشود. یا  شما به عنوان موجر یک ملک خانه متعلق به خود را  به اجاره دادید لیکن مستأجر در پایان مدت اجاره از خالی کردن ملک مورد اجاره خودداری می‌کند.

در همه این موارد تنها راه احقاق حق شخصی که به نفع وی تعهد ایجاد شده است طرح دعوای حقوقی است. چرا که قانون‌گذار اعتبار ویژه‌ای برای تعهدات طرفین قرار داده است. به‌طوری‌که به استناد ماده ۲۲۱ قانون مدنی: اگر کسی تعهد اقدام به امری را بکند یا تعهد کند که از انجام امری خودداری کند در صورت تخلف مسئول جبران خسارت طرف مقابل هست. چنانچه نیاز به مشاوره یا راهنمایی دارید می‌توانید با گروه حقوقی تخصصی ملکی ثبتی تماس بگیرید.

طرفین دعوای الزام به ایفای تعهد چه کسانی هستند؟

در این دعوا شخص متعهد به‌عنوان خوانده دعوا محسوب شده و شخصی که به نفع وی تعهد گردیده خواهان دعوا محسوب می‌گردد

مرجع رسیدگی به دعوای الزام به ایفای تعهد کجاست؟

خواهان دعوا می‌تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف نسبت به الزام خوانده به ایفای تعهد اقدام نماید. توجه داشته باشید که در دعاوی که میزان خواسته شما تا مبلغ بیست میلیون تومان باشد دعوا را باید در شورای حل اختلاف مطرح نمایید و دعاوی که میزان خواسته آن بیش‌از بیست میلیون تومان باشد در دادگاه حقوقی مطرح خواهد شد.

دعوای الزام به ایفای تعهد را در کدام شهر باید مطرح کنیم؟

چنانچه دعوای الزام به ایفای تعهد مربوط به تعهدات قراردادی یک ملک باشد محل اقامه دعوا دادگاه یا شورای حل اختلاف شهرستان محل وقوع ملک است. لیکن چنانچه دعوا مربوط به یک مال منقول باشد مرجع قضایی محل انعقاد قرارداد یا شهرستان محل سکونت خوانده صالح به رسیدگی به موضوع هستند.

نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد:

موضوع خواسته:    ۱)الزام به ایفای تعهد(مالی) مبنی بر

شرح خواسته: …………………………………………………………………………………… مقوم به ……………… ریال.                                ۲)مطالبه جبران خسارت ناشی از عدم انجام تعهد از تاریخ ………/………../……… ۱۳ لغایت صدور و اجرای حکم فعلا مقوم …………………             ۳)تامین خواسته به مبلغ ……………………………………. ریال                  ۴)تیک خسارت دادرسی.

دلایل و منضمات:    ۱)تعهد نامه(قرارداد)                ۲)نظریه کارشناسی          ۳)اظهارنامه(اختیاری)

بهای خواسته:                  مالی – منقول

(شرح دادخواست)

 رئیس محترم شوراهای حل اختلاف دادگستری شهرستان

با سلام و احترام، به استحضار آن مقام محترم قضایی می رساند:

به موجب دلایل اعلامی؛ خوانده محترم متعهد گردیده نسبت به ……………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………… اقدام نماید. لیکن از ایفاي تعهدات مذکور استنکاف نموده و علی رغم مراجعات مکرر حاضر به انجام تعهد خود نمی باشد.

علی هذا؛ مستندا به مواد ۱، ۲، ۱۰، ۱۱، ۴۸، ۵۱، ۵۷، ۱۰۸، ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب(درامور مدنی) مصوب ۱۳۷۹/۰۱/۲۱ و ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹/۰۱/۱۷ و مواد ۱، ۹، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۳ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ و مواد ۱۰، ۱۸۳ و ۲۱۹ الی۲۳۱ قانون مدنی بدین وسیله با تقدیم دادخواست حاضر رسیدگی و صدور حکم بر محکومیت خوانده به شرح مندرج در ستون خواسته مورد استدعاست.

الزام به ایفای تعهدگروه تخصصی حقوقی ملکی ثبتی

گروه تخصصی حقوقی ملکی ثبتی یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین مراکز مشاوره حقوقی ملکی است که به دلیل تجربه فراوان و بهره مندی از کارشناسان متخصص در زمینه املاک شهرت یافته‌است. مشاوران و کارشناسان حقوقی مجموعه ما در زمینه انواع دعاوی ملکی فعالیت می‌کنندو توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را در پرونده‌های حقوقی ملکی به نام خود ثبت کنند. به همین دلیل مجموعه حقوقی ملکی ثبتی یکی از بهترین مجموعه‌هایی هستند که شما برای حل دعاوی ملکی حقوقی خود می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *