مشاوره آنلاین
ملکی

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه برای ابطال سند رسمی

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه برای ابطال سند رسمی

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه برای ابطال سند رسمی

گاهی بعد از تنظیم صدور یک سند، یکی از طرفین آن ادعا می نمایند که تشریفات تنظیم سند(شکلی) یا شرایط صحت آن(ماهوی) رعایت نشده بوده و از مرجع قضایی تقاضای ابطال سند را می نمایند . اصولا ابطال سند رسمی فقط توسط دادگاه انجام می‌شود. فلذا هیچ نهاد دیگری حق ابطال سند رسمی را ندارد. برای انجام ابطال یک سند رسمی نیاز به تنظیم لایحه دفاعیه می باشد که می بایست توسط طرف معترض تنظیم گردد.

پس از تكميل لایحه ، با تعيين زمان جلسه دادرسي، اين زمان به طرفين دعوا ابلاغ ‌می گردد.  طرفين دعوا نيز متعاقبا در روز تعيين‌شده می بایست در دادگاه حاضر شوند و خواهان بر اساس مستنداتش اظهارات خود را به شرح لایحه ارائه خواهد کرد و خوانده پرونده نيز با توجه به دادخواست خواهان و در مقام دفاع از خويش به ارائه مستندات خود خواهد پرداخت.

پس از بررسی اظهارت،دلایل و اسناد خواهان و خوانده و اخذ نظر کارشناس یا استعلام از مراجع (حسب مورد) قاضی پرونده مبادرت به صدور رای خواهد نمود(ابطال سند و یا رد درخواست خواهان)


نگران مشکلات ملکی و ثبتی خودتان نباشید
تیمی متخصص همراه شماست


مهم‌ترین دلایل ابطال سند رسمی

برخی از مهمترین دلایل ابطال سند رسمی و در نتیجه افزایش تنظیم لایحه دفاعیه ابطال سند رسمی در دادگاه‌ها، مواردی مانند عدم تنظیم سند مطابق قانون، جعل اسناد رسمی، صدور سند برای املاکی که صاحبان آن‌ها فوت شده یا وقف شده‌اند، صدور اسناد معارض، تخلفات و اشتباهات مأموران ثبت و غیره  می باشندکه در زیر به نمونه ای از آنها خواهیم پرداخت.

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه برای ابطال سند رسمی
نحوه تنظیم لایحه دفاعیه برای ابطال سند رسمی

جعل

جعل در اسناد زمانی صورت می‌گیرد که فردی که مالک یک ملک نیست، و با استفاده از یک سند مجعول، خود را مالک آن ملک معرفی کند. در این حالت حق مالک اصلی ضایع‌ شده و با تنظیم لایحه در خصوص ابطال سند رسمی تلاش می‌کند تا حق خود را پس بگیرد. در حقیقت این شخص با تنظیم لایحه دفاعیه ابطال سند رسمی و ارائه مدارک کافی، از دادگاه می‌خواهد تا جعلی بودن این سند را تایید کند

معارض بودن دو یا چند سند

اصولا”صدور اسناد معارض زمانی اتفاق می افتد که دو نفر ادعای مالکیت یک ملک را داشته باشند. در این حالت هر دو شخص سند رسمی دارند. این احتمال وجود دارد که مامور ثبت، در تنظیم سند رسمی اشتباه کرده باشد یا اینکه فردی که این ملک را به آن‌ها فروخته است، با فریب، برای هر دو نفر سند رسمی گرفته باشد. در این حالت تعارض اسناد به وجود می‌آید. بدیهی است افراد با تنظیم نمونه لایحه ابطال سند به دلیل تعارض اسناد، از قاضی تقاضا می‌کنند که حکم عادلانه را صادر نماید

مغایرت سند تنظیم شده با روال  قانونی آن

برای تنظیم اسناد، مقررات و شرایطی در قانون پیش بینی شده ومأموران ثبت موظفند آن‌‌ها را رعایت کنند. در حقیقت ماموران ثبت ، باید سند رسمی را مطابق متون قانونی تنظیم نمایند. درصورتی‌که سندی مخالف قوانین ثبت شود، شخص معترض ، لایحه دفاعیه ابطال سند را به دادگاه تقدیم می‌کند. دادگاه با بررسی شرایط، حکم مناسب را صادر خواهد کرد.

تنظیم اسناد برای املاک اوقافی یا املاک متوفیان

در برخی از موارد افراد سودجو به طمع به دست آوردن مالکیت املاک وقف شده یا املاکی که صاحبان آن‌ها فوت کرده‌اند، برای تنظیم سند رسمی آن‌ها اقدام می‌کنند. در این حالت، سند رسمی برای مال وقفی یا مالی که مالک آن فوت ‌شده، صادر می‌شود. فردی که از این‌ موضوع اطلاع دارد یا حتی ضرری به او وارد شده است، می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه ابطال سند و ارائه آن به دادگاه، تقاضای رسیدگی به پرونده و ابطال این سند را مطرح می نماید.

برخی ملاحظات مهم:

۱ سند رسمی، سندی است که نزد مراجع دولتی و تحت نظر حاکمیت (نه فقط دولت به معنی قوه مجریه) یا مراجعی که قانونگذار برای تنظیم برخی اسناد در نظر گرفته (مثل دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر ازدواج یا دفاتر طلاق و…) تنظیم شده باشد و هر سندی که شرایط بند قبل را نداشته باشد عادی محسوب میشود.

۲-در مورد اسناد عادی هم میتوان ادعای جعل کرد هم انکار و هم تردید، ولی در مورد اسناد رسمی فقط میتوان ادعای جعل کرد و نه انکار و تردید.

۳ دادگاه صالح برای طرح دعوای ابطال سند، دادگاه محل تنظیم سند است.

۴ دعوای ابطال سند، دعوای غیر مالی است. یعنی فارغ از ارزش موضوع سند، به عنوان هزینه دادرسی، هزینه ثابتی باید پرداخت شود مگر اینکه لازم باشد معامله هم باطل شود که در اینصورت دعوای ابطال معامله خود به تنهایی دعوای مالی محاسبه میشود و ملاک محاسبه هزینه دادرسی ارزش معامله است.

 

مطالب پیشین :

قانون تخلیه ملک توسط مستاجر در ایام کرونا

قوانین فروش ملک

مستغلات ملکی و جرائم مرتبط

وکیل ملکی چه خصوصیاتی دارد ؟

 

 

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *