مشاوره آنلاین
دعاوی موجر و مستاجر

پیگیری قانونی عدم پرداخت اجاره بها

عدم پرداخت اجاره/ نپرداختن اجاره

دعاوی مالک و مستاجری از جمله مهم‌ترین دعاوی مورد بحث میان حقوق‌دانان ملکی است. کافی است تنها یک‌بار به دادگاه‌های ملکی مراجعه کنید؛ بسیاری از دعواها بر سر عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر است. ما در این مقاله به‌طورکامل به عواقب حقوقی نپرداختن اجاره‌بها می‌پردازیم. به عنوان یک موجر یا مستاجر دانستن این نکات می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

ملک اجاره‌ای

قبل از اینکه صحبت کردن در رابطه با نتیجه عدم پرداخت اجاره را آغاز کنیم، لازم است با املاک اجاره‌ای آشنا شویم. املاک اجاره‌ای آن دسته از املاکی هستند که مستاجر پس از سکونت در آن، به صورت ماهانه هزینه مشخصی را به موجر بپردازد. حال فکر کنید مستاجر پیمان‌شکنی کند و اجاره‌بها را نپردازد؛ چه عواقبی در انتظار اوست؟

عواقب عدم پرداخت اجاره بها

در صورت عدم پرداخت اجاره بها، بسته به اینکه در قرارداد عقدشده هنگام اجاره ملک چه نکاتی توافق و ذکر شده باشد، عواقب متفاوتی در انتظار مستاجر می‌باشد.

نپرداختن اجاره بها

کسر بدهی از مبلغ ودیعه پرداخت

درصورتی‌که مستاجر اجاره‌بها توافق‌شده را به موقع پرداخت نکند، موجر می‌تواند مقدار بدهی ناشی از اجاره را از مبلغ ودیعه کسر کند. فرض کنید یک خانواده چهارنفره در یکی از خانه‌های جنوب تهران ساکن شده‌اند، هنگام عقد قرارداد توافق شده است که دویست میلیون تومان به‌عنوان ودیعه و ماهانه سه میلیون تومان به‌عنوان اجاره‌بها پرداخت شود. چنان‌چه مستاجر ماهانه سه میلیون نپردازد، موجر می‌تواند مقدار سه میلیون، از دویست میلیون ودیعه کم کند. به‌عبارتی موجر، هنگام بازپرداخت ودیعه به مستاجر می‌تواند بدهی‌های ناشی از نپرداختن اجاره‌‌بها را از مقدار کل ودیعه کسر نماید.

فسخ اجاره و تخلیه ملک بر اثر نپرداختن اجاره

نپرداختن اجاره‌بها ممکن است عواقب سنگین‌تری نسبت به کسر بدهی از ودیعه داشته باشد. اگر مستاجری اجاره‌بها را نپردازد، موجر امکان دریافت حکم تخلیه را خواهد داشت؛ البته برای دریافت حکم تخلیه نیاز است موجر از طریق مراجع قانونی پیگیری کند.
بسته به اینکه اجاره‌نامه رسمی باشد یا عادی، شرایط متفاوتی پیش می‌آید:

اجاره نامه

  • اجاره‌نامه عادی: اگر مستاجر از پرداخت اجاره خودداری کند، پس از ابلاغ اظهار‌نامه به او ده روز برای پرداخت بدهی اجاره زمان داده خواهد شد.
  • اگر پس از گذشت ده روز، خبری از پرداخت بدهی ناشی از اجاره نشود حکم تخلیه ملک برای مستاجر صادر می‌گردد.
  • اجاره‌نامه رسمی: موجر برای پیگیری عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر، باید از دفتر تنظیم‌کننده قرارداد اجاره حکم تخلیه دریافت کند.

معمولا دادگاه یک فرجه ده‌روزه برای پرداخت بدهی ناشی از اجاره‌بها به مستاجر می‌دهد.

مشاوره حقوقی نپرداختن اجاره‌بها

متخصصان مجموعه حقوقی ملکی ثبتی بهترین گزینه برای مشاوره حقوقی نپرداختن اجاره می‌باشند. قبل از اینکه اقدامات لازم برای پیگیری تخلیه ملک به‌دلیل عدم پرداخت اجاره بها را آغاز کنید، خوب است از یک مشاور حقوقی در این زمینه مشورت بگیرید.

مشورت گرفتن از متخصصان این حوزه باعث می‌شود تا امکان خطا و اشتباه در مسیر پیگیری این دسته دعواها کاهش یابد. اگر نگران دعواهای پیش‌آمده در اثر نپرداختن اجاره هستید، زمان را تلف نکنید. همین حالا استفاده از خدمات حقوقی ما را آغاز کنید.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *