مالیات مستغلات ملکی

قانون مالیات بر خانه های خالی چه می گوید؟

قانون مالیات بر خانه های خالی چه می گوید؟

قانون مالیات بر خانه های خالی 

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند یکی از مهمترین علل تورم و گرانی مسکن ، فعالیت برخی افراد سودجو برای خرید مسکن با هدف سرمایه گذاری می باشد.

با توجه به اینکه غالب خانه های خریداری شده توسط این افراد ، خالی و فاقد سکنه می باشد این کارشناسان معتقدند چنانچه این واحدها در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار گیرد قیمت مسکن کاهش یافته و به تعادل خواهد رسید.

با عنایت به این که مالکان این واحدها تمایلی برای عرضه واحدهای خالی از سکنه خود ندارند فلذا کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این فکر افتادند که اخذ مالیات سنگین از خانه‌های خالی  می تواند اهرم فشار خوبی به مالکان آنها باشد و آنان را مجبور نماید تا به عرضه واحد خالی خود اقدام نمایند.

در تاریخ ۵/۹/۹۹ قانون مذکور نهایی شده و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۲۶ آذر همان سال نیز شورای نگهبان آن را مورد تایید قرار داد.

ما در این مقاله ضمن درج دقیق متن قانون سعی خواهیم نمود به زبان ساده به نحوه اجرای آن بپردازیم.

قانون مالیات بر خانه های خالی چه می گوید؟
قانون مالیات بر خانه های خالی چه می گوید؟

دیگر نگران امور و مشکلات ملکیتان نباشید
تیمی متخصص همراه شماست

متن قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب ۵/۹/۹۹

متن زیر جایگزین ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌شود؛

ماده ۵۴ مکرر- مالکان واحدهای مسکونی که واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم – معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد – معادل هجده برابر مالیات متعلقه

واحدهای نوسازی پس از دوازده ماه و در پروژه‌های انبوه‌سازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری مصوب ۱۳۴۴/۰۴/۱۱، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

سازمان امور مالیاتی مؤظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک ماه قبل از اتمام مهلت‌های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد یا به کدپستی محل آن ارسال دارد.

نرخ‌های فوق برای خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی خصوصی، عمومی و دولتی از قبیل دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری مصوب ۳۸۶/۰۷/۰۸، ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶/۰۶/۰۱ و ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور مصوب ۱۳۵۹/۱۲/۱۴، دو برابر میزان مذکور است.

تبصره ۱

وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات، امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و اقامت را در تمام مناطق کشور براساس کد ملی یا کد شناسایی اتباع غیر ایرانی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور فراهم نماید.

 

مالکان واحدهای مسکونی در تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی مؤظفند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک خود را با تعیین نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری) حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نمایند.

تبصره ۲

سرپرستان خانوار مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مذکور در تبصره (۱) این ماده، در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند، علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاه‌های موضوع این تبصره معاف از مالیات مندرج در این ماده است.

تبصره ۳

– دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلین و سایر اشخاص که توسط آیین‌نامه اجرایی این ماده تعیین می‌شوند، در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار، تنها با ارائه اسناد مثبته، امکان ثبت یک واحد مسکونی دیگر، معاف از مالیات دارند.

تبصره ۴

واحد مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف، مشاغل، مؤسسات یا شرکت‌های فعال که ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند، به شرط ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور و با تأیید سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی، از مالیات موضوع این ماده معاف است. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات موضوع این تبصره، واحد مزبور علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در این ماده، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود.

تبصره ۵

واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند. مالکان واحدهای مسکونی مکلف به تأیید اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد در سامانه مذکور هستند. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول صدر این ماده می‌شود.

تبصره ۶

کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. در غیر این صورت به ازای هر ماه تأخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول می‌شود.

تبصره ۷

پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمایند. همچنین حداکثر شش ماه پس از لازم ‌الاجرا شدن این ماده، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا آدرس یکتا و به نام مالک یا بهره‌بردار صادر نمایند.

وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق کنتورهایی که مالکان آنها در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری نکرده اند با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه نماید.

تبصره ۸

کلیه دستگاه‌ها اجرایی و خدمات‌رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را با روشی که توسط کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی سازمان ثبت‌ احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می‌شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب و متخلف به مراجع انتظامی مربوطه معرفی می‌شود. تبادل اطلاعات موضوع این ماده بین دستگاه‌های اجرایی، رایگان می باشد.

تبصره ۹

ثبت اطلاعات اشخاص به عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی‌کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاه‌های اجرایی یا محاکم قضایی نیست. مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن، هیأت حل اختلاف موضوع ماده (۲۴۴) این قانون است. در این موارد، نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان را در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی ارائه نماید.

تبصره ۱۰

وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان امور مالیاتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آیین‌نامه‌های اجرایی این ماده شامل تعیین نحوه دسترسی سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌ها به سامانه املاک و اسکان کشور، مصادیق خدمات تبصره (۲) این ماده، نحوه تشخیص املاک غیرقابل فروش، نحوه تشویق‌ گزارشگری مردمی و سایر آیین‌نامه‌های مرتبط را حداکثر دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و ابلاغ نماید.

وزیر راه و شهرسازی مؤظف است در سال اول اجرای این ماده هر دو ماه یکبار گزارش پیشرفت اجرای آن را به کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. معاون یا مدیران مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی و دیگر کارکنان دستگاه‌های اجرایی که از اجرای این ماده استنکاف نمایند به انفصال موقت درجه شش محکوم می‌گردند./

جهت تنظیم دادخواست،لایحه ، شکواییه و … با ما در تماس باشید

چه کسانی باید مالیات خانه های خالی بپردازند؟ / چه خانه هایی مشمول مالیات می شوند؟

بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی هر خانواده‌ای می تواند دو واحد مسکونی داشته باشد:یک واحد مسکونی در محل سکونت و یک واحد در شهری دیگر و این دو واحد در هر صورت مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شوند حتی اگر برای ماه‌ها خالی بمانند.

اما مالکان بیش از دو واحد، اگر ملکشان بیش از ۴ ماه یا ۱۲۰ روز خالی بماند، مشمول مالیات بر خانه های خالی می شوند و برای مالیات ندادن یا باید آن را بفروشند یا به مستاجر اجاره دهند و در سامانه املاک با کد رهگیری ثبت کنند.

قانون مالیات بر خانه های خالی چه می گوید؟
قانون مالیات بر خانه های خالی چه می گوید؟

برای ثبت اطلاعات خانه هایمان به کجا مراجعه کنیم؟

در راستای اجرای «ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» ضرورت دارد همه مالکان و سرپرستان خانوار، املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار خود را از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.

نکاتی که برای درج اطلاعات هویتی و ملکی در سامانه اسکان باید بدانیم:

۱. سامانه ملی املاک و اسکان کشور برای دریافت خود اظهاری اطلاعات ملکی اشخاص و سکونت آنهاست

۲. برای ورود به سامانه باید مالک شماره تلفن همراهی که با کد ملی دارنده ملک و سیم کارت مطابقت داشته باشد، در سامانه ثبت کند

۳. سامانه اسکان به گونه‌ای طراحی شده که پس از درج کد ملی، لیست املاک متعلق به آن کد ملی به کاربر نمایش داده می‌شود ولی اگر این اطلاعات صحیح نباشد، کاربر باید گزینه این ملک متعلق به من نیست را ثبت کند

۴. این اتفاق برای گزینه‌های تکراری در لیست نیز باید عیناً انجام شود

۵. انتخاب کاربری ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری به اظهارکننده واگذار شده است

۶. اگر مالک در واحد مسکونی سکونت نداشته باشد، کاربر باید گزینه شخص دیگری در آن ساکن است را انتخاب کند

۷. فعلاً وارد کردن کد رهگیری برای افرادی که ملک لیست شده از سوی سامانه را به فروش رسانده‌اند، الزامی نیست

۸. همچنین دارندگان قطعات زمین ساخته نشده هم باید اطلاعات ملکی خود را وارد کنند

۹. اگر کاربر، املاکی دارد که در لیست ارائه شده از سوی سامانه درج نشده، گزینه افزودن ملک جدید را انتخاب کرده و مشخصات آن را ثبت کند

۱۰. در صورتی که کاربر، مستأجر یا هر مدل ساکن دیگری در املاک خود دارد، باید مشخصات ساکنان ملک را در سامانه درج کند

سوالات متداول شما در حوزه دعاوی ملکی و امور ثبتی

جرایم کسانی که ثبت نمی‌کنند چیست؟

براساس اطلاعات منتشر شده، واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هر یک از اطلاعات مربوط به مالکیت یا اقامت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد مشمول جریمه‌‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول این قانون و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که اطلاعات آنها ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی این قانون محسوب می‌شوند.

مالکان واحدهای مسکونی مکلفند اقامت اعلام ‌شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد مسکونی در سامانه مذکور را تأیید کنند؛ در غیر این‌صورت، مشمول مالیات موضوع این قانون می‌شوند.

در صورت عدم اعلام بهره‌بردار یا ساکن، مالک می‌تواند با ارائه اسناد مثبته از شمول این مالیات خارج شود. در صورت احراز تخلف مالک به نحوی که منجر به عدم تشخیص یا تشخیص غلط خانه خالی شود، مالک علاوه بر پرداخت مالیات این قانون، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود.

کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف یک‌ ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند، در غیر این ‌صورت به ازای هر ماه تأخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول این قانون می‌شود.

 


چنانچه بدنبال وکیل جهت وکالت در دعاوی ملکی ثبتی هستید کلیک کنید


 

مالیات بر خانه‌های خالی چقدر است؟

بر اساس قانون اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی و ساکن نداشته باشد، پس از آن به ازای هر ماه در سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مشمول مالیات متعلق به اجاره خواهد شد.

طبق ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود، عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره است.

به عنوان مثال، اگر یک واحد مسکونی با ودیعه ۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۲ میلیون تومان بیش از چهار ماه خالی بماند در سال اول مشمول ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات می‌شود. البته این نوع مالیات به واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و واحدهای کمتر از ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما در مالیات خانه خالی، این معافیت برداشته شده و همه خانه‌های خالی از سکنه را شامل می‌شود.

قانون تخلیه ملک توسط مستاجر در ایام کرونا …  بیشتر بخوانید

اجرای طرح چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟

افزایش عرضه در بازار مسکن مهم‌ترین انتظاری است که کارشناسان از اجرای این طرح دارند و معتقدند که اجرای این طرح سبب افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

در حال حاضر با توجه به نبود سامانه و بانک جامع اطلاعاتی، آمار دقیقی از خانه‌های خالی وجود ندارد اما برخی گزارش‌ها از وجود یک میلیون  و ۷۰۰ هزار واحد خالی حکایت دارد هر چند که برخی برآوردهای دیگر عددی کم‌تر را نشان می‌دهد.

برخی از مخالفان این قانون معتقدند که اخذ مالیات از خانه‌‌ های خالی منجر به تعطیلی بازار ساخت و ساز و بی‌انگیزه‌ شدن بسازوبفروش‌ها می‌شود چون که سازنده‌ها در تهران به امید نگهداری واحدها تا زمان نامعلوم برای فروش با قیمت مناسب و مطلوب، مشغول ساخت‌وساز هستند و اگر در زمان انتظار آنها، از‌واحدهای ساخته‌شده‌شان مالیات گرفته شود، از‌ساخت‌ و ساز منصرف می‌شوند.

برخی  دیگر ازکارشناسان معتقدند که وضع مالیات برخانه‌های خالی، حتی اگر به ایجاد جهش در بازار مسکن نیز نیانجامد، حداقل مالیات آنان باعث گردش پول در اقتصاد کشور می‌شود.

مالیات بر خانه‌های خالی به طور قطع، عمل موثری است و اگر برای این مهم مبلغ منطقی تعیین شود، راهکاری موثر خواهد بود، اما باید به این نکته توجه داشت که این راهکار به تنهایی به تعادل در بازار مسکن منجر نخواهد شد. دریافت مالیات از خانه‌های خالی در بسیاری از کشورهای دنیا هم به اجرا در آمده و از آن به عنوان تجربه‌ای موفق هم یاد می‌شود.

جهت مشاوره در دعاوی ملکی و امور ثبتی کلیک کنید

 

نوشته های پیشین

 

مشاعات آپارتمان و قوانین آن

آنچه که درباره سرقفلی باید بدانیم

رای دیوان عدالت اداری در خصوص کفایت برگ سبز برای مالکیت خودرو

 

 

نویسنده

admin

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *